Samsun'un ak sakallısından Mehmet Muş'a Samsun için acil notu ile önemli mektup! Samsun Kent Haber köşe yazarı mimar ve şehir plancısı Embiya Sancak, TBMM Plan Bütçe Komisyonu Başkanı ve Samsun Milletvekili Mehmet Muş'a ithafen yazdığı köşe yazısında Samsun'un sorunlarına dikkati çekerek, Doğu Çevre Yolu, Kruvaziyer Gemi Limanı ve mevcut Limanı ile Samsun Serbest Bölge ile ilgili önerilerde bulundu.
Sayın Mehmet Muş’a Mektup
İkimiz de Köprübaşılıyız (Trabzon Köprübaşı ilçesi), Samsun'a hizmette benimle sizin aranızda elli yıl gibi yarım asırlık süreç var.
Ben Samsuncuyum, sizi bilmem, gerçi bilimle ve ülkenin bütün yönetimiyle ilgili olanlar için, etnisite dahil hiçbir farklılık bizlere tesir edemez. Ancak aramızda hizmet süreci bakımından çok büyük farklılık var. Köprübaşında doğup rahmetli Recep Yazıcıoğlu ve rahmetli Adnan Kahveci ile Köprübaşı ilk mektebinde eğitime başlayıp, rahmetli Adnan Kahveci ile siyaset yapan duygusal ve manevi cihetle diğer bir farklılığım daha vardır.
Bu makaleyi okuyan sayın okuyucularım diyebilirler ki; Neden basın yoluyla mektup yazıyorsun da, Mehmet beye Samsun'u sözlü anlatmıyorsun?
Belki haklı olabilirsiniz. Ancak şöyle bir durum var!
Samsun’da her taşın altını bilen benim, elli yıldır mimar, şehirci, belediyeci, siyasetçi olarak görev yapan benim. Hani töremize göre 'ak sakallı' olan benim!
Şimdi gelelim mektubumun konusuna! Elbette Samsun’dur.
Artık elimde yönetim erki simgesi olan mühürüm olmadığı için, mührü olana dilekçe yazmaktan başka seçeneğim de yok. Mehmet beyle siyasi görüş bakımından da aynı paralelde değilim. Aynı görüşte olsaydık, elbette tanışmış olurduk.
Mademki Samsun’a hizmet mührü Mehmet beydedir. O halde mektup da yazmam, konuşmam da gerekirse hepsini yerine getiririm.
Başlayım!
Mehmet bey Ticaret Bakanıyken Samsun için önerdiği yeni Serbest Bölge yer seçimi çok doğru bir karardı. Seçilen yer günümüzde gündem olan Derbent Burnu kıyısıdır. Yani kayan kayaların önündeki denizdir.
Derbent Burnu dik kıyı formunda olup, kıyısında deniz derinliği en fazladır. Yani derinlik bakımından liman için uygun olan tek yerdir.
Serbest Bölgelerin kıyıda düzenlenebilmesi için, liman ile birlikte bulunmaları Kıyı Kanunu gereğidir. Üstelik Serbest Bölgeler hem üretim ve hem de ticaret alanlarıdır.
Mehmet bey; Sizlere altın kıymetinde önemli bilgiler vereyim!
Ben 19 Aralık 1980 tarihinde Mülga İmar ve İskân Bakanlığının onadığı ve süreci 50 yıl olan ( 1980-2030) Samsun Metropolitan İmar Planı düzenleme çalışmasında Belediye İmar Müdürü olarak görev almış eski bürokratım.
Hemen hemen her talebimizde, mevcut Samsun'un iş-sanayi limanının kentin önünden doğu tarafına alınmasına dair istekler ve görüşler söz konusu olmuştur.
Bu görüşe en yakın uygulamayı Ticaret Bakanlığınız döneminde, yeni Serbest Bölge yer seçimi yaparak yaptınız. Kocaman teşekkürler.
Öneriniz şimdilik kâğıt üzerindedir. Olsun gene de önemlidir. Diğer safhaları gelmesi şartıyla.
Yeni Samsun Serbest Bölge ile Samsun İş-Sanayi-ticaret limanı, yer seçimi yapılan yerde yapılması halinde tüm imar planı kararlarını, ulaşım türlerini ve güzergahlarını etkileyecektir.
Şöyleki;
a-İşe yarar Serbest Bölge ve Liman yapılması gerekir. Bunun için mutlaka geniş alanlı liman geri bölgesine ihtiyaç olacaktır.
b-Buradaki liman geri sahası ve etki alanı günümüzde kamuoyu gündeminde olan Kirazlık deresi ile Derbent Burnu arasındaki tüm kıyı ve gerisini kullanmak ihtimali vardır.
c-Büyük Serbest Bölge ve yük limanı için olmazsa olmaz şartları vardır:
Birincisi, Limandır! En iyi şekilde burada yapılabilir.
İkincisi, Karasal Ulaşımdır! Doğu Çevre Yolu ile doğuya ve devamı ile Ankara istikametine ve bağlantılı olarak Batı Çevre Yolu ile, Sinop istikametine ulaşım için mutlak zorunluluktur.
Üçüncüsü, Çevre Yolu'nun Samsun Serbest Bölgesine ve Limanına bağlat yolu! Büyük ihtimalle bu amaçla Kirazlık Deresi vadisi kullanılacaktır.
Dördüncüsü, Mert Irmağı boğazından Türkiye’ye bağlanan Demir Yolunun Derbent kayalığı önündeki Serbest bölge ve limana bağlantısı çok ciddi ve Samsun için hayati bir proje olacaktır. Artık kent önünde sadece Samsun Tren Garı için DDY hattı kalacak demektir.
Serbest Bölgeye Demir Yolu: Mutlaka ve zorunluluk olarak Canik kent altından Yılanlı Dere ile Derbent Burnu kıyısı arasında tünelle olacaktır.
Sayın Samsun halkı ve mektup muhatabım Mehmet Muş vekilimize;
Bu meslek benim işim! Samsun’un sorunlarını, ihtiyaçlarını 50 yıldır konuşa konuşa yaza yaza artık ezberledim. Kent topoğrafyası fiziki gerçek olarak maddi belgedir. Demir yolu, Mert Irmağı vadisindedir. En uygun liman yeri Derbent kayalığı önüdür. Sanayi üretimi ve DDY depolama alanı ile Samsun Bölgesel Lojistik Merkez Doğu Samsundadır.
Bu somut belgelere göre çözümü önermek meslek mensubu olarak benim için zor değildir. Geçerli başka çözümler de yoktur!
Bu mektubumu çok acil doğru işler yapılması kaydıyla yazdım.
Şöyleki;
a- Zaten Doğu Çevre Yolunu ülke ve Samsun için yapacaksınız
b- Doğu Samsun'u; Sanayi, üretim, deniz ticareti, karasal bölgesel ticaret ile depolama bölgesi olarak yeniden planlamak zorundasınız
c- Heyelanlı ve dik kıyı formunda olan Derbent Kayalığı önünde artık tek seçenek olarak, Doğu Karadeniz Karayolu olmaz, olmamalıdır.
d- Bu kısımda kayalığın önünde dar koridorda, sanayi alanlarını, serbest bölgeyi ve limanı besleyen demir yolu olmaz, olmamalıdır.
e- Gelecek gerçek böyle olunca da, Derbent Kayalarını neden kırmaya başlayalım veya devam edelim. Mevcut akaryakıt ve benzeri tesisleri korumak için, neden kayaları kıralım!
f- Sadece Yeni Samsun Limanı mendirekleri ve kıyı tahkimatı için gerekli olan ağır tonajlı bazalt kayalarını temin etmek amacıyla, çok miktarda ve kapsamlı kaya malzemesi için mevcut Samsun Limanı inşaatında, kullanılan taş ocağı yeniden kullanması düşünülebilir.
g- Böyle büyük bir iş için de, zarar görecek mevcut binaların kamulaştırılması zorunlu hale gelir.
Lütfen; Samsun için büyük düşünelim !
Lütfen; Samsun için sözde değil gerçek işler yapalım!
Lütfen; Ulaştırmak Bakanlığı'nın Samsun'un fark etmesini sağlayalım!
Lütfen: Artık mevcut Samsun Limanının halkla buluşmasını sağlayalım!
Lütfen: Uyduruk hukuksuz Kruvaziyer liman, sahte karar yerine tüm
Samsun Limanını gerçek kruvaziyer liman haline getirelim!
Bilgi için Samsun Halkına
Gereği için Samsun Milletvekili Sayın Mehmet Muş’a
Saygılarımla
Sayın Sancak Önerileriniz de muhatabınız da doğrudur. Şehir merkezindeki çarpık yapılaşmanın bin beterinin yağma ve vurgun hırsıyla üstelik te sıfirdan inşa edilen Atakum bölgesinde yapilması neticesinde alt üst yapı ve çevre korkunc bir hal aldı. Diğer tüm alt yapı gibi bölge trafiği de felç durumda. Ağır vasıta trafiğini bırakın hafif vasıta trafigini kaldırmıyor. Yan yollar iç yollar felaket. Batı icin de çevre yolu planlaması acilen yapılmalı. Saygılarımla
Çok değerli bir bilgisel olmuş. Umarım dikkate alınır.
Aksakallı olmak embiya sancak a kaldıysa vah dünyanın haline,,,sorarlar insana imar müdürü iken salla başı al maaşı mı yaptın,,ne hayrın dokundu şu nemlekete,,şimdi ununu elemiş eleğini asmışsın,,oturduğun yerden ahkam kesersin,,,
Ak'ını, karasını bilmem yazıda yanlış olan ne ?