Samsun Kent Haber köşe yazarı mimar ve şehir plancısı Embiya Sancak, Samsun'un ekonomik gelişimi için kentin önünde bulunan TMO siloları, Telekom ve DLH binası ile itfaiye merkezinin kaldırılması gerektiğini yazdığı köşe yazısında, Samsun Limanının ise nasıl turizme kazandırılacağına ilişkin detayları kaleme aldı.
SAMSUN LİMANI TURİZM BÖLGESİ İÇİN ŞİDDETLE ISRAR EDİYORUM
Ülkenin ve Samsun’un menfaatleri için köklü ve büyük düşünmek zorundasınız.
1980 yılında yani 45 yıl önce, Samsun Belediyesi İmar Müdürü ve Konsey Kararı ile Belediye Meclis Üyesi yetkisi verilen belediye kamu görevlisi olarak, Samsun limanı, yolcu rıhtımı geri sahasını ticaret, konaklama, teşhir bölgesi olarak planlanmasını yani günümüzde Galataport gibi, talep etmeme rağmen, zamanındaki merkezi yönetimi, böyle bir planlama yapılmasına ikna edememiştim.
Sonra ANAP dönemi hükümetlerinde siyaset yaptığım için, siyaset yoluyla aynı talebi yapmama rağmen yine başarısız olmuştum!
Her zaman karşıma çıkan gerekçeler:
a-Toprak Mahsulleri Ofisi Depoları
b-Maden taşıma, sanayi ve ticaret yük gemileri için duyulan rıhtım ve liman geri sahası ihtiyacı olmuştur.
İmar planının raporunda ve plan notunda, bir hüküm konulmasına muvafık olmuştum! Plan notu ve rapor şöyleydi:
Samsun Limanı, yolcu rıhtımı geri sahasında birinci ve ikinci küçük sanayi ile Gülsan Küçük Sanayi bölgesinin, Samsun kentsel ve bölgesel ticaret, konaklama, teşhir bölgesi olarak düzenlenmesini, belediye 2005 yılından itibaren dikkate almalıdır
Aradan 45 yıl geçti görüşüme ve talebime yakın gelişmeler de oldu!
Samsun halkının 'Sahilimi İstiyorum' kampanyası sonuç verdi. ANAP’tan Büyükşehir Belediye Başkanı seçilen Yusuf Ziya Yılmaz, liman rıhtımı hariç halkı deniz ile buluşturdu.
Sadece kısa süreçte ve geçici kullanmak şartıyla da olsa, mevzuata aykırı olarak dolgu sahasında Yabancılar Pazarı'nın yapılması hatasına neden oldu.
Muktesap hak ruhsatlı tek ruhsatlı bina olan Samsun Büyük Otelini yıktırdı. Ama düğün salonlarını yıktıramadı. Samsun Büyük Oteli yok etti, fakat Fener'de Kıyı Kanuna aykırı oteli yaptırdı.
1954-1960 tarihleri arasında inşa edilen limanın, geleceğin Samsun'un da turizm, konaklama, yolcu, yat limanı, marina gibi yeni işlevlerle işletilebilmesine uygun olan kullanım Fener'de ki oteldir.
Ancak maalesef Kıyı Kanunu ve Yönetmeliklerine aykırı olarak inşa edildiği için yargı kararı ile ruhsatsız duruma düşmüştür.
Bu konu ile ilgili buradaki köşemde, yazdığım makalelere ilaveten şimdi daha detaylı olarak konuyu işleyeceğim.
Üstte bahsettim:
Samsun Limanını günümüzde olması gereken, işletme türüne kavuşmasına engel olan TMO silolarıdır.
TMO Samsun Liman Depoları buradan kaldırılmalıdır!
Yaptığım araştırmaya göre bu konu yetkili görevli resmi makamlarca, zaman zaman gündeme getirilmiştir. Ancak her seferinde depolar ile rıhtım arası çok yakın olduğundan, ulaşım maliyeti düşük olacağından bahisle, doğru iş yapmaktan vazgeçilmiştir.
Samsun TMO depolarına taşıma türü bakımından deniz kenarında limanda olmasına rağmen kara tipi silodur. Yani gemiden depolara, depolardan gemiye hububat nakli kamyonla yapılmaktadır. Çağdaş olan aktarma sistemi yoktur.
Hal böyle olunca da TMO depolarının limanda, bulunmasına gerek yoktur. Zaten günümüzde Tekkeköy Lojistik Depolama Merkezi mevcuttur. Bu merkeze, çok doğru bir kararla demiryolu ulaşımı inşaatı sürdürülmektedir.
Ayrıca depolama için, en uygun yer seçiminin Havza-Bekdiğinde bulunan Gıda Organize Sanayi Bölgesi olduğunu TMO yetkililikleri bilmektedir.
Zamanında Bekdiğinin imar planını hazırlarken yaptığım araştırmalarda, bu bölge için iklim kriterleri bakımından, ülkemizde en uygun hububat depolama bölgesi olduğu bilimsel gerçek olarak tespit edilmiştir.
Bu bölge hem karayolu ve hem de demir yolu üzerindedir. Yani ülkemizin en uygun hububat depolama yerlerinden biri de, Havza ilçesi Bekdiğin Gıda Organize Sanayi Bölgesidir.
Samsunlu olarak devletime derim ki;
Karadeniz'in en büyük limanını bu kente yaptınız. Allah razı olsun! Ama artık yeter şimdi bu limanı turizm amaçlı kullanalım.
Öncelikle TMO depolarını buradan kaldıralım. Sahasını da Samsun Limanı Turizm Bölgesi kapsamında, ülke ve Samsun menfaatlerine uygun olarak yeni konseptlerde kullanalım. Karadeniz Havzası'nın Türkiye kıyılarındaki konumu bakımından en uygun limanı Samsun Limanıdır.
Bu avantajla Samsun şehrine ekonomik fayda sağlanabilmesi için;
1-Samsun liman içinde yolcu gemisi rıhtımında otel-gemiler demirleyebilir.
2-Gelen misafirler; Amasya dahil Samsun limanı hinterlantlında nitelikli kara turlarıyla gezdirilebilir.
3-Özellikle Samsun limanının aynı zamanda Amasya’nın limanı olduğu gerçeğinden yararlanılmalıdır.
4-Samsun-Amasya arasında tren yolculuğu imkânı Amasya gezisini ilginç eğlenceli hale getirebilir. Bu konuda DDY ile anlaşmalar yapılabilir. Böylece Amasya’nın tarihi ve mistik atmosferi gemi ile, Samsun Limanına gelen misafirler içi iz bırakan anıların oluşmasını sağlayacaktır.
5-Yakın gelecekte Ankara-Samsun Yüksek Hızlı treni işletmesiyle Ankara’nın da yolcu ve turizmi için, limanı Samsun olabilir.
6-Samsun yolcu rıhtımı geri sahasında yer alan
a-Samsun itfaiye arazisi (9449/13- 6791.00 m2)
b-TMO silo ve idari binaları alanı ( 9449/6 parsel- 33.500.00 m2)
c-Telekom’a tahsisi arazi ( 9449/5¸12 .537.00 m2)
d-DLH binaları alanı ( 76.500 .00 m2)
Toplamda 129.000 m2 kamu arazisi yeni planlama ile, yeni işlevi ile ülke ve Samsun ekonomisine daha fazla fayda sağlar hale getirilebilir.
Ayrıca, mevcut Samsun Müzesi zenginleştirilerek, mevcut atletizm sahası aslı kullanımına uygun olarak turizm amaçlı yeni işlevle geliştirilebilir.
Kısa ve öz yazayım;
Tüm Karadeniz Havzasının, Samsun kentinin yakın hinterlandıyla bağlantı adresi Samsun Limanıdır. Bu imkanın ülkem ve Samsun adına değerlendirilmesini, şiddetle ve ısrarla talep ediyorum.
Saygılarımla
Tütün Adıyaman'ın sigara fabrikası Samsun'da kurulmuştur niye acaba,neden Adıyaman'da birtane bile devletin fabrikası yoktur,bu ayırım niye,bu aşağılık niye ve kim yapmıştır, Adıyaman'da insanlar ev yüzüne hasret bırakılmış, deprem olalı iki buçuk sene oldu,evler yapılmadı, mülteci miyiz eyy paraya altına tapan yalancılar, unutmayın ki Allah vardır,
Golf kulübünün çevresine çok güzel bir yürüyüş yolu arada denize doğru iskeleler yaparsın. orası artık liman zaten orayı yıkıp bozacağına golf kulübü daha mantıklı zaten bir işe yaradığı yok. Yol kenarınada sadece el emeği ile üretilen ürünlerden oluşan ve organik ürünler satılan bir pazar kıoyarsın tertemiz. Kıydılar zaten vatandaşa ait gidip golf kulübü yapmak mantıksız gitsinler onu tepeye Bi yere taşısınlar zaten çayır çimende oynanıyor ne diye denizi işgal ediyor.
Limanın kaldırılması saçma. Devlete hem maliyet hem Samsun'a kazık olur. Turizm geliştireceksen başka çok yer var neden mevcut düzeni bozuyorsun.
Katılıyorum
Yazarın dediklerinin Samsun turizmine ve ekonomisine katkı sağlayıp, sağlamayacağı bir yana; Samsun Limanının 36 yıllığına Ceynak firmasına kiralandığı ve 2046 yılına kadar burada hiç bir düzenleme yapılamayacağı, Ülkemizde sadece uç yerde ve biri şehrimizde olan Denizdibi Tarama Başmühendisliği'nin liman ve atölye sahası buradan kaldırılırsa, tüm Karadeniz kıyılarında yer alan liman ve balıkçı barınaklarının tarama deniz tarama görevinin nasıl yapılacağını da yazsaydı iyi olurdu.
Samsun özellikle de Ilkadım ilçesinin sahil kesimi tıklım tıklım trafik ayrı dert binalar ayrı dert şehir planlaması son derece berbat bi Allah'ın kulu çıkışta böyle olmaz dur demek lazım demiyor şehrin iç kesimlerinde kentsel dönüşüm şart şehir güneye doğru genişletilmesi lazım alt geçitlerin yapılması lazım her adım başı kırmızı ışık 30 dk yolu 1 saat de gidiyoruz tam kriz geçirmelik!!! Sözün özü şehir baştan aşağıya kentsel dönüşüm geçirmeli yerleşim alanları güneye doğru genişletilmeli ve uygun şehir planlaması yapılmalı!!!!
Türkiye'de maalesef işler hizmet amaçlı değil rant amaçlı yapılmaktadır. O güzelim tarlalar belediyelerin imar rantına kurban gitti. Bol bol beton yer artık milletimiz. TOKİ binaları meralardan başka yer mi yok? Bunun gibi pek çok şey. İnsanımız önce partiye girerken acaba buradan ne çıkar elde ederim, bana ihale düşer mi mantığıyla hareket ediyor. Bu zihniyet eğer değişirse herşey kendiliğinden yerine gelecektir. Yani yapılması gereken ne varsa yapılacaktır. Şehir planlaması da böyledir. Ne nereye nasıl yapılacak hepsi doğru çıkarsız rantsız insanların yapacağı iştir. Tabi bunuda yapacak olan iktidardaki yöneticilerdir.
Belediye başkanına lafım yok ama buraların bu dönemde kamu kurumlarının elinden alınması aynı zamanda halkın da elinden alınması demek. Bu alanları bir şekilde satmanın yolunu bulur bunlar. Aman kalsın böyle.
YORUMCULARA TEŞEKKÜRLER . TMO DÜNYA BANKASI KREDİSİ İLE SİLO YAPIM İŞİNDE ZAMANINDA 100 METRE YÜKSEKLİĞİNDE SİLO ÖNERİLMİŞTİ. BU TARİHLERDE SAMSUN BELEDİYE BAŞ BAŞKAN YARDIMCISIYIM . AYNI ZAMANDA MECLİS ÜYESİYİM . TOPLANTILARA BEN KATILDM . BU YÜKSEKLİKTE VE YOĞUNLUKTA SİLO YAPILMASINA DAİR TEKLİFİ SAMSUN ADINA RET ETTİM. DAHA SONRA SEÇİMLER YAPILDI . DEPOLAR ŞİMDİKİ YOĞUNLUK VE YÜKSEKLİKTE YAPILDI . 1982 YILINDA DÜNYA BANKASININ ABD Lİ MİMAR MESLEKTAŞIMLA YAPIĞIM SOHBETTE ''SİZ TÜRKLERE ŞAŞIYORUM . DENİZ KENARINDA KARA TİPİ SİLO NEDEN YAPARSINIZ Kİ '' DEDİ. BENİ GERÇEKTEN UYARDI. TEŞEKKÜR ETMİŞTİM. BU İFADE BENİM SAMSUN ADINA KARŞI ÇIKMAMDA TESİRLİ OLMUŞTU. Anılarımı tazeleyen yorumcuya teşekkürler
Kesinlikle haklısınız samsun denizle daha çok bütünleşmeli akdenizin denizle bütünleşmesi karadenizde de sağlanmalı daha çok büyük oteller yapılmalı atakum daha eğlenceli ve turist acısından cazibe merkezi olmalı neden koca dağa teleferik yapılmaz ordu boztepeden neyi eksik gerekli düzenlemelerle doğa ile bütünleştirilmeli ayrıca güzel bir eğlence merkezi tarzında çocuklara da gençlerede hitap edecek lunaparkın daha üstünde adranalin boşalması olacak şekilde alanlar olmalı
Samsun TMO ya limandan yer verilmediği için (Dünya Bankası ısrarla deniz kenarında kara silosu olmaz demesine rağmen) kara silosu yapılmıştır. Bunu Yazarın da bildigini bildigini sanıyorum.
Çok doğru böyle akılcı çözümler hayata geçirilmeli.
Yazınızda da bahsetmissiniz asıl ucube yapı yeni yapilmis olan bilmem kaç katlı bina yani seraton otel...
enbiya bey kesinlikle doğru söylüyor. liman artık yerinden kalkmalı ve başka yer tahsis edilmeli. burası turizm alanı olmalı.
golf sahası hanı gemılerle rusların geldıgı golf sahası(!) samsuna atılmıs bır ıhanettır.kımse hesap sormaz ama vıcdan sorar
Devgeriş kürtün raporlarınızı dikkate aldılar da bunu alırlar, daha çok beklersiniz.
AKM binasının yeri de bana göre uygun değil.... Farklı bir yere, trafik sıkıntısı olmayan, otopark sorunu olmayan daha büyük ve modern bir bina yapılmalı. AKM, yapı olarak eskidi. Tmm uzin yıllar hizmet verdi ama eskidi. Otopark en büyük sorun. Acilen yikilmali vevdaha büyük olarak farklı bir yere yapılmalı.
Birader köylü müsün orada ne trafik sorunu var? Ya Shell kavşağından ya da Gençlik parkından gireceksin olacak bitecek. Önünde herhangi bir erişim sorunu da yok. Kendi kendinize sorun uydurmayın.