Bir sabah uyandık, her zaman olduğu gibi evden çıktık. Gideceğimiz yere ilerlerken bir baktık yol kapalı. Ne duyuru var, ne yönlendirme. Ne yapacağımızı şaşırdık.
Tepki gösterdik! Yolu kapatacaksanız bari duyuru yapın, yönlendirme yapın! En azından insanlar tedbir alır, ona göre plan yapar. Hastaneye giden var, mahkemeye giden var. Acil işi olan, havalimanına/otogara yetişmeye çalışan var. Bu kentin insanına verdiğiniz değer bu mu?
Sonra baktılar ortalık yangın yerine döndü. Samsun Büyükşehir Belediyesi’nin sosyal medya hesaplarından duyuru yapmaya başladılar. Duyurulara bakalım, güzergah planımızı ona göre yapalım diyerek yola çıktık. Bir baktık açık olması gereken yol kapalı. Yine sıkıntıya kaldık.
Büyükşehir Belediyesi yetkilileri baktılar daha fazla rezil oluyorlar. Duyuru yapmayı bıraktılar. Doğru düzgün bir duyuru bile yapamadılar.
Yönetemediklerini, en basit işleri bile ellerine yüzlerine bulaştırdıklarını kendi kendilerine ispat ettiler. 2022 senesinde dünya teknik, teknoloji, bilim ve uzay çalışmalarında hayal ötesi sınırları zorlarken bizim büyükşehir belediyesi bir yol çalışmasını bile planlayamadı. İnsanların gündelik hayatını cehenneme çevirdi.
Peki bu hikayenin aslı nedir? Nasıl başladı?
Sayın Büyükşehir Belediye Başkanımız “Trafik rahatlayacak, ulaşım hızlanacak” diyerek bir proje açıkladı.
Vatandaşları korku ve endişe sardı. ‘Acaba şimdi ne yapacaklar da insanları sıkıntıya sokacaklar?’ diye tartışmaya başladılar.
Haklıydılar. Büyükşehir Belediyesi proje yapacağım diye her ayağa kalktığında ortalığı birbirine kattı. Kentte gerilimi yükseltti.
Davalık olmadığı projesi kalmadı. Türkiye’de en çok ‘yürütmeyi durdurma’ alan belediye olma rekorunu kırdı. 225 milyon TL sadece sisteme ödenen meblağ. Yol ve kavşak düzenlemeleri maliyetini henüz bilmiyoruz.
Peki çare olur mu? Yoksa yine mi çöpe gitti halkın parası?
Samsun'da bu sene Trafiğe Kayıtlı Araç Sayısı 403 Bin 722 iken 2013 senesinde araç sayısı 267 bin 625. Yani yüzde 50’nin üzerinde artış var. Peki yol ve otopark sayısı aynı oranda arttı mı? Hayır.
Bireysel araç kullanımı hem pahalı hem çevreyi kirlettiği için zararlı.
Toplu taşımada durum nasıl?
Samsun'un nüfusu 1 buçuk milyona yakın. Büyükşehir'in raporlarına göre belediye otobüsleri günlük 26 bin, raylı sistem 50 bin, özel halk otobüsleri de 27 bin yolcu taşıyor. Toplu taşıma kullanımı ortalaması günlük 100.000 civarı. Nüfusa göre bu rakam düşük. Peki neden düşük?
Samsun Büyükşehir'in 2022 yılı ulaşım rakamlarına baktığımızda yeni yol yapımı için 154 milyon TL para ayırmış, kişi başı 120 lira. Toplam yol için 512 milyon lira ayırmış, kabaca kişi başı 400 lira. Toplu taşıma hizmetini geliştirmek için de 1.2 milyon lira ve kişi başı ‘1 lira’ ayırmış.
Yani toplu taşımayı geliştirmeyelim demişler. Bireysel araç kullanımı artıralım demişler. Belediye toplu taşımaya harcama yapsa taşınan yolcu sayısı artar otomobil sayısı da azalır. Trafik de kendiliğinden rahatlar.
Peki toplu taşıma neden geliştirilmiyor? SBB Başkanının ‘dış güçler’ denilen Avrupa ülkelerine ait üç ayrı markanın Samsun bayisi olmasıyla bu durumun ilgisi olabilir mi?
Devam edeceğiz. Toplu taşıma konusunu bir sonraki yazımda irdeleyelim.
Samsun'da kavşaklar akıllandı, insanlar delirdi!