Samsun'da Atakum ilçesinde yapılan kütüphanele eski Büyükşehir Belediye Başkanı merhum Mustafa Demir isminin verilmesi ile ilgili tartışmalar sürerken, Samsun Kent Haber köşe yazarı mimar Embiya Sancak'ta konu ile ilgili yazdığı köşe yazısında "Halkın parası kullanılarak yapılan yere, görevi yapmak olan başkanın isminin verilmesi, kamu malını çalmak olur" dedi.
Milli Mücadele'nin ilkadımının kenti olan Samsun'da kütüphaneye isim koyma krizi yaşanıyor. Bu kentin belleği için yapmakta olduğum araştırmalar, devam ederken gündeme isim koyma tartışmaları girdi.
Bana da bir makale kaleme almak görevi düştü. Samsun'u yönetenler her devirde kent kültürünü hiçe sayan, kent belleğini sıfırlamaya çalışan icraatlar yaptı. Bu işe; mazide anıların yaşandığı üstelik sivil mimarlık eserleri olan binaların yok edilmesiyle başladılar.
Bu yöneticilerden seçimle gelmiş olanlara da, Samsun halkı oylarıyla ceza vermeyi öğrenemedi. Kamu kaynaklarıyla inşa edilen kamusal alanlara, mekanlara, binalara; kendi istek ve talebiyle aday olmuş ve seçilerek görev süresi içinde, görevi gereğince kent halkının parasını kullanarak hizmet yapması halinde, bu seçilen başkanın isminin yaşatılması gerekçesiyle onun isminin verilmesi, kamu malını çalmak olur!
Bir belediye başkanı görevi gereğince yolları, meydanları, parkları, kamusal yapıları ve benzeri pek çok hizmeti halkın parasıyla yapar. Belediye başkanının yapması gereken işi ve görevi kamu tesislerine isim vererek teşekkür edilmesi, bir nevi rüşvet olur.
Şayet belediye başkanı resmi görevi haricinde, bir hayır sever olursa, kendi parasıyla kamusal işlevli yapı yaptırırsa, bu eseri de kamu kurumlarına hibe ederse, isminin bu esere verilmesi hak olur.
Hele hele bir kütüphaneye isim verilirken, vebal altına girmemek için defalarca düşünmek gerekir. Bu binadan gelecek neslimiz esas olmak üzere yıllarca yararlanılacaktır. Kütüphaneler araştırma mekanlarıdır. Burayı kullananlar elbette kütüphanenin ismini de, araştıracaklardır. Kamu kaynağı ile inşa edilen binaya, bir belediye başkanının isminin verildiğini göreceklerdir. Bu ismin neden ve nasıl verildiğini de, merak ederek daha derine inilince, takke düşüp kel görünecektir.
Araştırmacılar meraklı olur, ısrarcı olur, takipçi olur, pes etmezler. Belediye meclis kararı didik didik incelenecek, meclis üyelerinin mensup olduğu partiler belirlenecek, meclis üyelerinin tutanaklara geçen görüşleri öğrenilecek. Hangi partinin ahde vefa savsatası ile kamu malına, isim olarak götürüldüğü de görülecektir.
Halkın parasıyla yapılan Atakum Kütüphanesinin gelecek nesiller için tartışılmayan, saygın mekan olabilmesi için, bu kütüphaneye kitap bağışı desteklerinin olabilmesi için, ilim-kültür yuvasının ciddi güvenilir kalabilmesi için, belediyeyi yöneten siyasi partinin, kendi seçmenin de bile tartışmalı olan ve kamuoyuna lanse edilen ismin, bu kütüphaneye verilmemesi gerekir.
İsim bulmak ve vermek zor olmamalıdır. Meclis kararı ile, halka karşı cebren verilen isimler, tutmadığı sürece gelecekte kargaşa yaratacağı da bilinmelidir.
Emin olun ki şöyle olacak;
"Nereye gidiyorsun"
"Atakumdaki kütüphaneye gidiyorum" sözlerini duyacağız.
Hiç bir zaman 'Mustafa Demir Kütüphanesine gidiyorum' söylemini duymayacaksınız.
O halde bu kütüphanenin ismi Atakum Büyük Kütüphane olmalıdır. Bırakın siyasi güç gösterisi havalarını.










































Allah rahmet eylesin Mustafa Demir o kadar büyük başarılı bir işin temellerini atmış ki şimdi başarı paylaşılamıyor. Herkes ben yaptım demek için kütüphanenin adını kendi inandığı değerin adının almasını istiyor. Mustafa Demiri seversiniz sevmezsiniz ancak bizim geleneğimizde "YİĞİDİ ÖLDÜR HAKKNI VER" düsturu vardır. Ve bu hakkın ne olduğunu herkes biliyor.
Enbiya Sancak senin gönlünde Samsun’unun imarını beraber katlettiğiniz ,Samsun’u bu günkü hali ile trafikte kitleyip çözümsüz hale getirdiğiniz cadde, ve sokaklarını planlayarak günümüzdeki hale getirdiğin zamanın belediye başkanı Kemal Vehbi Gül yatıyordur da söyleyemiyorsun
Bu şekilde bir çok yer var. Sadece bunu mu eleştiriyorsunuz. Yoksa sadece bu mu işinize gelmedi.
Türkiş teki o büyük ve çok değerli merkezi alan için özellikle kütüphane yapılması fikrini rahmetli Mustafa Demir önermiş ve bunun için de gayret sarfermişse isminin verilmesi çok doğru olur.