Samsun Kent Haber köşe yazarı Mimar ve Şehir Plancısı Embiya Sancak, Samsun'da riskli alan ilan edilen Asarağaç mahallesini yazdı, bölgedeki oto galeriler ve iş yerlerinin devlete yük olmadan nasıl tahliye edileceğinin formülünü verip ne yapılması gerektiğini anlattı.
ASARAĞAÇ'TA RİSKLİ ALAN KARARI İLANI İŞE YARAR MI?
Samsun'da Asarağaç mahallesinin riskli alan edilmesi peşinen söyleyim ve yazayım ki sulandırılması çok kolay olan bir karardır"
Önce Samsun Metropol İmar Planı paftası üzerinde burada yazacaklarımı ekli belgede göstereyim.
Riskli alan: Belediye Evleri sonundan Toptepe'nin karayoluna inen kısmından başlar, devamında Kirazlık deresinde sona erer. Krokiyi göremedim, ama eğer ciddiye alınacak bir karar olabilmesi için, riskli olan bu hattır!
Lütfen haritaya bakarak okuyunuz...
1 Nolu kısım: Toptepe’nin karayoluna inen çok meyilli kısmı:
Yeniden jeolojik etüt gereklidir. Zemin ana kaya olmasına rağmen, fazla meyil nedeniyle yapı, temel türü dahil olmak üzere teknik hükümler yer almalıdır. Elbette eski Ordu yolu ile karayolu arasındaki dik şev ile hemen eski Ordu yolu ile Toptepe tümülüsü arasında, yapı yasağı söz konusu olacaktır.
Bu kısımda şimdiye kadar hazırlanan jeolojik raporlarda, heyelan riskini içeren hiçbir karar yoktur. Ancak doğal yapıya geçmişteki, Çarşamba dar hat demir yolu ve Ordu kara yolu için, 100 yıldır insan müdahalesi süregelmiştir.
2 Nolu kısım ise riskli alan kararı alınmasına sebebiyet veren, sabıkalı olan bölgedir. Çanaklı Çeşme- İncir deresi vadisinin deşarj ağzını kapatan AVM binası vardır. Boğazın her iki tarafında ise, şahıslarca izinsiz ve kuralsız yapılmış olan, tam dik kaya kesilmesi gerçekleştirilmiştir. Su baskını, kaya düşmesi ve olası heyelan sebebiyle, bu kısmın mutlaka iskana kapatılması zarureti vardır.
3- Bu kısımda şev dibi karayolu kenarında ve şev üstü arazilerde yapılaşma yoktur. Ancak şev üstü için, imar planı konut gelişme alanıdır. Yeniden jeolojik etütler sonucuna göre, yeni yapılaşma kararları verileceğini öngörmekteyim.
4- Bu kısımda üstte Derbent mahallesi mevcuttur. Buradaki binaların çok meyilli araziye uygun inşa edildiğinden şüphem vardır. Elbette zemin ana kayadır. Ancak mevcut binaların temel türlerinin, uygun olup olmadığı gerçeği yapılacak incelemede belirlenecektir.
5- Bu bölge eski taş ocağıdır. Buranın bir kısmında ana kaya çekirdeğine kadar taş malzeme alındığı için, sorun olmadığı görünse de kaya üstündeki toprak kütlesinin kaymayacağı ve kayada çatlak oluşmayacağı garantisi de yoktur. Nitekim burada yapılan bir bina, dik kesilen kayada oluşan çatlak sebebiyle kaya düşmesi sonucunda tahrip olmuştur. Bu bölgedeki binalar ruhsatlı olup yapı kullanma izin belgeleri ile, işletme izin belgeleri vardır. Ancak ilk imar planları arazi sahiplerinin talebiyle onaylanan mevzi imar planı türündedir. Belediyesi ise mülga Kutlukent belediyesidir.
6- Bu son bölge ise kaya şevi daha az meyilli olan en erken yapılaşan kısımdır.
Burada sınırlarını (A-B) olarak verdiğim dik şev dibi yapılaşmanın nedeni en fazla çekici unsur olan kara yolu kenarı olmasıdır. Bu bölgenin 6306 Sayılı Kentsel Dönüşüm Yasası kapsamında değerlendirilmesinin, devlete maliyeti çok yüksek olacaktır. Binaların yapı statiği bakımından sorunu yoktur. Binaların oturduğu zemin bakımından da hiçbir sorun da yoktur.
Bu bölgenin risk sebebi, uygun olmayan kaya kesilmesi işlemi ile kesilen kayaların kuralına uygun olarak, kaya düşmesinden korunması işlemlerinin yapılmamış olmasıdır.
Bu bölge 4.5 kilometre olup, beş adet akaryakıt istasyonu vardır. Akaryakıt istasyonu kara yolu kenarında bulunur. Taşınacak rezerv alan tahsisi yapılması mümkün değildir.
Bu bölgede otomobil galerileri ile, teşhir binaları bulunmaktadır. Bu işletmelere 6306 sayılı kanunun amacına ve ruhuna uygun yer göstermek de kolay olmayacaktır.
Sahada tüm itirazlara rağmen ahbap – çavuş ilişkisi yöntemi ile yapılan AVM için burada yenilenmesi de asla düşünülemez .
Peki bütün bu keyfi tesisleri neden yenileceğiz ki! Konut bölgesi gibi işlem yapılamaz. Anayasamızın verdiği görevler gereğince insan-vatandaş için konut binalarının risksiz yerlerde, yeniden inşa edilmesi anayasal görevdir. Bu nedenledirki, 6306 sayılı kanun hükümlerinin konut alanlarında uygulaması tartışma yaratmaz. Ama riskli alan kararı verilen bu bölge için uyarım şöyledir!
Akaryakıt istasyonları, otomobil galerileri, teşhir binaları için;
a-Kamu kaynaklarını kullanamazsınız.
b-Torpilli yerler tahsis edemezsiniz.
c-Bu bölgede de kalsınlar da diyemezsiniz
Merkezi ve yerel yönetimlerin doğru olanı yapmalarını, basın yoluyla bildirmek Samsuncu şehirci - mimar olarak görevimdir.
Mutlak Doğru Çevre Yolunu yapınız. Çok acil olarak da mevcut Ankara karayolundan hava alanı kavşağına kadarki toplam 32 kilometrelik tünel ve viyadüklü yolun, Sarışık altından Kirazlık deresi kısmına kadarki birinci etabını yapınız.
Böylece riskli alan tayin ettiğiniz bölgedeki otomobil ve teşhir binaları ile akaryakıt istasyonların sahipleri kendiliğinden, kendilerine yer bulurlar.
Sayın Samsun’lu yurt dışından döner dönmez, Samsun için güncel olan bu makaleyi yazdım. Duyurmak ve destek vermek ise sizin görevinizdir.
Saygılarımla
Samsunun Doğusunu deniz sahili ve mümbit tarım arazisini sanayi alanına çeviren başkan Vehbi Gül ile sen değilmisin Embiya sancak önce bunun hesabını ver .: